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Quizás sería buena idea el recuperar los sistemas antiguos de transporte por canales, si entonces funcionaba, hoy en día también podría ser útil…. eso si, perfeccionando lo de esa época. Aunque la verdad es que ignoro si aún se le da un uso (a gran escala)para trasnporte de mercancías o si esa utilidad ha pasado a la Historia, y solo se conserva para visitas turísticas… no sé.
Dejo aqui un enlace con una imagen de una "narrow boat".. http://www.igg.org.uk/gansg/12-linind/docks/nbsteamca.jpg
copio y pego lo que pone a pie de imagen:"Steam tugs were used on some canals from the later nineteenth century. These vessels had a similar hull to the barges they towed although they were generally shorter. Canal steam tugs often had their bulwarks(the wall round the edge of the deck) cut down and replaced with stanchions and chains as this allowed the crew to cross to and from the barges with ease. The Boat Museum, South Pier Road, Ellesmere Port, L65 4FW (Tel: 0151 355 5017) has a fascinating collection of material relating to inland waterways and when I visited the museum in the late 1980\’s the staff were exceptionally helpful. Generally, for bulk trades, such as coal to power stations and the like, canals remained cheaper than railways right up to the end of their commercial operation. The narrow boats generally ceased trading in the early 1960\’s, although some regular traffic was still shipped on long hauls by narrow boat into the 1970\’s. Low lying coastal areas with navigable rivers, such as are found on the East coasts, favoured sailing barges, each area having its preferred type such as the Norfolk Wherry (a model of which is about four inches long by one and a quarter inches wide), the Humber or Yorkshire Keel, the Sheffield cargo sailing barge (sixty one foot long by fifteen foot wide and fitted with a tall mast, and of course the Thames sailing barge. The example below is a model of the Humber keel, these square rigged vessels often had a second top sail above the main sail".
la página en la que lo he encontrado es ésta: http://www.igg.org.uk/gansg/12-linind/docks.htm
y la definición de NARROW BOAT según wikipedia (en inglés): http://en.wikipedia.org/wiki/Narrowboat
un saludo !
Acabo de ver que en el blog http://minasderiosa.blogspot.com/ sobre patrimonio industrial, han puesto una entrada que hace referencia a tu página. Te leo habitualmente y este otro link es también muy interesante. El tuyo y este otro, son dos blogs muy recomendables para leer sobre el tema.
HACE AÑOS VISITE HOLANDA Y EN AMSTERDAM SE PUEDEN HACER RECORRIDOS TURÍSTICOS POR LOS CANALES EN PEQUEÑAS EMBARCACIONES, UN POCO SIMILARES A LAS QUE NOMRAS EN ESTE ARTÍCULO. RECUERDO QUE EN ALGUNOS TRAMOS HABIA QUE PASAR POR UNOS PUENTES TAN ESTRECHOS Y TAN BAJOS, QUE EL QUE LLEVABA EL BARCO AVISABA A LA GENTE QUE TENÍAN QUE AGACHARSE CASI HASTA EL SUELO PARA EVITAR GOLPEARSE CON LA CABEZA CON EL PUENTE.